Handhållen, mygga eller headset för sången

En handhållen mikrofon ger generellt lite bättre ljudkvalité än headset och myggor. De kan göras lite större och sångaren kan variera mikrofonavståndet. Jag vill poängtera att rätt applicerade trådlösa headset eller myggor av god kvalité ändå kan ge tillräckligt bra ljud på din livespelning.

Ett trådlöst headset ökar rörelsefriheten och är ibland nödvändigt om det är frågan om en lite mer avancerad koreografi på scenen. Det går förstås inte variera mikrofonavståndet med ett headset. Den nackdel det medför kan till viss del kompenseras genom att komprimera mera, limitera och åka mer med sångregeln under spelningen. Det sistnämnda går förstås inte om ni själva sköter ljudet från scenen.

En trådlös mygga passar bra för de evenemang där det är viktigt att mikrofonen är så diskret som möjligt. En mygga som tejpas på kinden eller i pannan fungerar bäst tillsammans med relativt ljudsvag musik, eller för talroller i teater. På grund av att de av naturliga skäl inte kan sitta framför munnen brukar ett rundupptagande upptagningsområde (karaktäristik) passa bäst för en mygga. Det gör dock att mikrofonen tar upp mer ljud runt omkring och rundgångsrisken ökar. Av samma anledning brukar också frekvensgången bli lite sämre, speciellt basfattigare. Det går inte att få upp samma volym med en mygga som med ett headset.

En sladdansluten mikrofon ger generellt bättre dynamik och bredare frekvensområde än en trådlös gör. Trådlösa mikrofoner är dyrare och det krävs lite mer kunskap för att säkerställa god mottagning.

1 tanke på “Handhållen, mygga eller headset för sången

  1. Skulle gärna se en liten fördjupning i varför skillnaderna finns och hur de ser ut när det gäller handhållna sladdanslutna kontra dito trådlösa mickar! Låter spännande! 🙂

Lämna en kommentar

*