Mic in och Line in

Välkommen till "Att Välja Mixerbord Fortsättningen"

Det här är fortsättningen på en serie om att välja mixerbord. Serien startade med en pdf. Om du inte har läst den så kan du Ladda ner "Att Välja Mixerbord Del 1" som pdf här.

Mic in och Line in

När du ska välja mixerbord är det bra att se över vilka in- och utgångar du behöver. Titta också efter vilken typ av kontakter den aktuella mixern har. Är du osäker på hur XLR, tele, RCA och alla andra kontakter ser ut så rekommenderar jag dig att titta på bilderna i kapitel 5 i Jakten på det perfekta PA-ljudet. Där kan du också läsa om vad de används till och hur kontakterna är lödade.

Mic in

Mickingångarna (mic in) kan vara av sorten XLR eller tele. XLR är att föredra. De glappar inte lika lätt och du kan använda ”vanlig” mickkabel (XLR-kontakter i båda ändar). Ett mixerbord med telekontakter för mikrofonerna kan inte ge fantommatning (ström) till kondensatormikrofoner eller aktiva line-boxar. Numera har oftast även mindre mixerbord XLR-kontakter till mickingångarna.

Line in

Line-ingångarna (line in) är oftast tele men på en del mindre mixerbord finns ibland RCA så att man kan ansluta cd-spelare m.m. med en vanlig RCA-kabel. Vill du kunna ansluta en vinylspelare direkt till mixerbordet behöver du en ingång med inbyggd RIAA-förstärkare som korrigerar vinylskivornas eq-kurva. Finns inte det måste du ha en extern RIAA-förstärkare mellan vinylspelaren och mixern.

Hur många Mic in och Line in och behöver du på ditt önskade mixerbord?

När du besvarat den frågan är du redo att ta dig an nästa fråga: Behöver du inserts på mixerbordets kanaler, eller inte.

 

 

Se Filmen (1 minut)

1 tanke på “Mic in och Line in

Lämna en kommentar

*